vrijdag 7 februari 2014

Een heerlijk gezond havermout ontbijtje


Dat we de blog niet met havermout zijn begonnen is eigenlijk een klein wonder, want dit product eten wij nu bijna een jaar elke ochtend als ontbijt! Toen wij op een dag genoeg hadden gekregen van het 'altijd-maar-weer-hetzelfde'-brood als ontbijt, omdat het saai werd, we het niet meer lekker vonden en eigenlijk niet weg kregen op de vroege ochtend, besloten we een gezond alternatief te zoeken.

Al snel kwamen we uit op havermout. Vroeger werd dit ontzettend veel gegeten omdat het goedkoop was en goed vulde. Nu zijn ook dit twee perfecte redenen voor ons, maar laat havermout nou ook nog eens ontzettend gezond zijn! Het verlaagt het cholesterolgehalte, is niet dikmakend en zit boordevol antioxidanten.




Naast deze voordelen is havermout ontzettend veelzijdig, je kan er pap mee maken, pannenkoeken, koekjes, cupcakes….en je kan het zelf door een smoothie gooien. Daarnaast kan je het combineren met vrijwel alle vruchten en specerijen.

Als wij ontbijten en een heerlijk havermoutpapje maken dan gebruiken we meestal de volgende ingrediënten:
- Havermout (Quaker 0,78 ct!)
- Amandelmelk
- Appel
- Chiazaad.
- Kaneel


Een kwartier voor we het papje gaan maken, doen we de chiazaadjes in een bakje met een klein laagje water. Zo worden ze zacht en kan het lichaam de gezonde stoffen uit chiazaad makkelijk opnemen.
Vervolgens doe je de amandemelk samen met de havermout in een pannetje en laat je het gedurende 5 tot 8 minuten zachtjes koken. Het wordt als het goed is dan een lekker papje. Hoe dun of dik je het papje wilt hebben is afhankelijk van de hoeveelheden die je gebruikt. (je kunt ongeveer 50 gram havermout en 250 ml amandelmelk gebruiken). Het is een beetje gokken en uitproberen qua hoeveelheden.
Je kunt de appel ook gelijk al toevoegen (in stukjes of plakjes gesneden) in het pannetje zodat die ook lekker warm en wat zachter wordt. Eventueel voeg je de kaneel ook al toe aan het pannetje terwijl het staat te borrelen. Je kunt dit ook later toevoegen, net wat jouw voorkeur heeft. Voeg tot slot de geweekte chiazaden, rozijnen en goji bessen aan het mengsel toe, even roeren en garneer als laatste met vruchten/zaden/noten naar keuze.
Eventueel kun je het papje ook in de magnetron maken (3 min). Dit raden wij echter af omdat de straling van de magnetron het eten schaadt en de cellen vernietigd. Het is dus gezonder om het in een pannetje te bereiden.

Uiteraard kun je altijd ingrediënten toevoegen of ingrediënten vervangen. Hier een aantal voorbeelden:
- Amandelmelk: magere melk, havermelk, sojamelk, rijstmelk, speltmelk.
- Appel: noten, banaan, bosbessen, frambozen, mango, incabessen, moerbeibessen, acaibessen of/en gojibessen.  
- Chiazaad: hennepzaad, lijnzaad, alfalfazaad, pompoenzaad en/of sesamzaad.
- Kaneel: macapoeder, cacaopoeder, cacaonibs en/of gojibessenpoeder.


Eet smakelijk!

Liefs, Eline

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen