maandag 3 februari 2014

Makkelijke maaltijd: Speltpasta met verse groenten en kip

's Avonds laat thuis van je werk of studie en geen zin meer om uitgebreid in de keuken te staan? Maak dan deze heerlijke pasta, die niet alleen snel klaar is maar ook nog eens alleen maar gezonde ingrediënten bevat.



NODIG: (voor 2 personen)
- Speltpasta (te koop bij de biowinkel)
- Stukje kip (bakken in een beetje kokosolie)
- 1 aubergine
- 1 courgette
- 2 tomaten
- 2 teentjes knoflook
- 1 ui
- (verse) italiaanse kruiden zoals tijm, basilicum of oregano.
- Parmezaanse kaas
- Zout of peper naar keuze



Waarom speltpasta?
Spelt is in tegenstelling tot tarwe (normale pasta) compleet voedsel. Bij gewone pasta worden belangrijke voedingszemelen en kiemen verwijderd tijdens het malen. Speltpasta bevat meer eiwitten, gezonde vetten en ruwe vezels dan tarwe en heeft ook grote hoeveelheden vitamine B17. Het bevat ook speciale koolhydraten die een beslissende rol spelen bij de bloedstolling en het immuunsysteem stimuleren om zo de weerstand te verhogen tegen infecties. Het mooie van spelt is dat het een zeer lichte, zeer voedzame pasta maakt met een aantrekkelijke nootachtige smaak!

HOE:
Snij alle groenten en de kipfilet in kleine blokjes. Waarmee je daar klaar mee bent fruit je het uitje en de knoflook in een beetje kokosolie. Gooi vervolgens de kip erbij en laat deze gaar bakken. Wanneer deze gaar is kun je de groenten erbij gooien, wat kruiden zoals basilicum, tijm en oregano toevoegen en deze nog even een aantal minuten mee laten sputteren met de deksel op de pan. Zo trekken de kruiden in het gerecht en zal het heerlijk ruiken in de keuken.

Kook ondertussen de pasta in 6-8 minuten gaar. Wanneer alles goed gaar is gooi je de ingrediënten bij elkaar en vroeg je de olijfolie toe. Wij bakken niet in olijfolie omdat deze dan te hoog verhit wordt en dit slecht kan zijn voor je maag. Wanneer alle ingrediënten bij elkaar gegooid zijn kun je nog wat peper en/of zout naar smaak toevoegen. Als laatste kun je wat snippers parmezaanse kaas over je gerecht serveren. Eetsmakelijk!

Goh, heb je knoflook gegeten?
Zoals jullie vast gemerkt hebben gebruiken wij vaak knoflook in onze gerechten. Dit is niet alleen ontzettend lekker, mits je het niet voor een belangrijk afspraakje doet, maar ook nog eens een superingrediënt. Het bestrijd namelijk infecties, is cholesterolverlagend en helpt bij het verminderen van allerlei enge ziektes. Wanneer je knoflook hebt gegeten kun je het volgende doen om de geur te verminderen: Drink een kop thee, kauw op een koffieboon na de maaltijd, ga sporten om de geur via je porieën kwijt te raken én de belangrijkste, poets je tanden en was je handen na de bereiding!

Liefs

Naomi en Eline


Bron knoflook
Bron speltpasta

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen