dinsdag 2 juni 2015

Romige ijsbergsoep met gerookte zalm

Wij zijn echt dol op soep! En dan het liefst vers gemaakt en niet uit een pakje of zakje. Het is helemaal niet ingewikkeld (iedereen kan soep maken!) en je eet ongemerkt vaak lekker veel groente.
Afgelopen week at ik bij iemand soep gemaakt van ijsbergssla en het recept wil ik jullie niet onthouden. Dit recept komt oorspronkelijk van de Lidl (die overigens veel meer leuke recepten heeft!). Ik vond het verrassend lekker en ga deze soep zeker zelf eens maken!












NODIG:
- 1 krop ijsbergsla
- 2 sjalotjes
- 1 teentje knoflook
- scheutje olie
- 2 el bloem
- 1 tl kerriepoeder
- 1 dl melk
- 2 blokjes kippenbouillon
- 1 l water
- 4 el crème fraîche
- 2 lente uitjes
- 1 ons gerookte zalm
- zout en versgemalen peper

HOE:
- Maak van twee kippenbouillonblokjes en 1 liter water een bouillon.
- Snijd de ijsbergsla in reepjes.
- Pel de sjalotjes en snipper fijn.
- Pel het teentje knoflook en hak fijn.
- Verhit olie in een pan en fruit hierin de sjalotjes en de knoflook aan.
- Voeg de ijsbergsla toe en laat 5 min. zachtjes smoren.
- Roer de bloem en de kerrie erdoor en voeg al roerend de melk toe. Laat het geheel nog 10 min. doorkoken.
- Pureer de soep met een staafmixer en voeg de crème-fraiche toe.
- Garneer de soep met reepjes gerookte zalm en dungesneden lente ui.
Geniet ervan!

Liefs,

Naomi

1 opmerking:

  1. Ik maak best vaak soep maar met ijsbergsla had ik nooit bedacht, origineel!

    BeantwoordenVerwijderen