zaterdag 25 januari 2014

Havermout pannenkoekjes met banaan, cacao & bosbessen

Saturday morning breakfast inspiration!

Op zaterdagochtend kan ik heerlijk uitslapen. En met dit late breakfast receptje kun je de dag wel doorkomen! Ik besloot om havermoutpannenkoeken met banaan, raw chocolat en bosbessen te maken, want ik ben dol op de zoete kleine besjes! Die ook nog eens heeeeel gezond zijn.
Bosbessen behoren tot de superfoods. Het zijn bommetjes van vitamines (A, B, C, kalium, calcium, fosfor) en antioxidanten. Een handje bosbessen levert 5x zoveel antioxidanten op als 5 porties wortelen, broccoli en pompoen of 5 appels. Door de hoeveelheid antioxidanten blijf je langer jong. De kleine besjes spelen een rol bij het verminderen van uiterlijke tekenen van veroudering en bij het behouden van een gezonde huid.
Daarnaast zijn bosbessen ook nog eens heel goed voor de hersenen. Bosbessen hebben ook een tijdelijke positieve uitwerking op de concentratie. Dus... voor een belangrijk examen: handjevol bosbessen!!


Tip 1: Je kunt ook bevroren bosbessen of ander bevroren fruit in de diepvries van supermarkten vinden. Net zo gezond, langer houdbaar en zo heb je altijd vers fruit bij de hand! Wij leggen bevroren fruit meestal een avond van te voren in de koelkast, dan kun je het de volgende ochtend direct gebruiken.

Tip 2: Je hoeft niet altijd bergen fruit te gebruiken. Twee soorten fruit is al genoeg. Zo doe je langer met je fruit en kun je vaker afwisselen. Ik koos vandaag voor banaan en bosbessen.

Tip 3: De pannenkoekjes zijn ook al lekker zonder extra topping. Door de banaan zijn ze al lekker zoet!

NODIG: (voor 4 pannenkoekjes)

  • 200 ml (soja) melk
  • 100 gr havermout
  • 1 ei
  • 1 banaan
  • 2 theelepels raw chocolat (te koop bij biologische winkels)
  • een handjevol bosbessen


HOE:

Snijd de banaan in kleine stukjes en stop het samen met de havermout, de sojamelk, het ei en de rauwe chocoladepoeder in de blender tot er een glad mengsel ontstaat.



Laat het ongeveer 15 minuten staan zodat de havermoutvlokken zich uitzetten.


Je kunt er voor kiezen om de bosbessen nu voorzichtig door het beslag te spatelen om mee te bakken. Of zoals ik deed om de bosbessen later pas op de pannenkoek te leggen, omdat ik dat lekkerder vind!

Verwarm een koekenpan en bak de pannenkoekjes in een klontje boter of nog gezonder, in wat kokosolie (wel extravierge, hier zit de kokosgeur nog in en is gezonder dan geurloze kokosolie). Ik doe het beslag meestal in een maatbeker, zodat je makkelijk kunt schenken en doseren. Je kunt de pannenkoekjes zo groot en dik maken als je wilt.

Bak de pannenkoekjes tot ze rondom bruin zijn. Ik vind het zelf altijd lastig om te bepalen wanneer de onderkant goed is. Maar mijn oma zegt altijd: 'wacht tot de kantjes bruin (NIET zwart!) zijn en ook de bovenkant licht gestold is en draai ze dan om'. Tot nu toe werkt het prima ;). 




Je kunt de pannenkoekjes makkelijk warm houden door een bord op een kommetje heet water te zetten en ze af te dekken met aluminiumfolie.
Klaar is Kees! Als je de bosbessen niet door het beslag hebt gespateld, kun je ze nu op de pannenkoek leggen!






Eetsmakelijk en een fijn weekend

Liefs,
Robin

2 opmerkingen:

  1. Vanochtend uitgeprobeerd: lekker! Zelf tot slot er geraspte kokos over gestrooid. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat klinkt ook heel lekker! Gaan wij ook een keer proberen. Met deze pannenkoekjes kun je eindeloos variëren: bestrooien met raw cacao nibs en gojibessen was ook erg lekker. Of mix twee theelepels kaneel door het beslag en bak partjes appel mee!

    BeantwoordenVerwijderen