donderdag 3 december 2015

Review: Het Normale Dieet van Esmee Köhler

Uit het boek 'Het Normale Dieet' van Esmee Köhler heb ik al flink wat receptjes geprobeerd. Gezond, makkelijk en snel.  Zij grijpt terug op het klassieke inzicht 'neem minder energie in dan je verbruikt' om gewicht te verliezen. Gewoon gluten, koolhydraten en zuivel dus. In het boek vind je eenvoudige dieetregels, ervaringsverhalen en simpele betaalbare recepten met lekkere, verse producten in de hoofdrol. En vooral van verse, simpele en betaalbare recepten houden we enorm. Tijd voor een review dus!

Over de auteur

Esmee Köhler is gek op lekker eten. Het is haar zelfs met de paplepel ingegoten. Van haar moeder leerde ze de fijne kneepjes van het vak en ook nu staat ze graag in de keuken.  In de loop van haar studententijd kwam ze flink wat kilo's aan en ze besefte dat haar manier van eten geen 'normale' manier van eten was. 

"Door een ongezond studentenleven ben ik verzeild geraakt in een continue strijd met mijzelf. Een onheilspellend gevoel dat mij dikwijls bekruipt en mij erop wijst dat ik niet goed omga met mijn lichaam en er een potje van maak. Een ongezond allegaartje waarbij ik alles wat los- en vastzit naar binnen werk..."  

In 2011 kwam de ommekeer en langzaam, maar zeker ontwikkelde ze Het Normale Dieet. Haar ervaring om op een simpele en gezonde manier gewicht te liezen en eraf te houden deelt ze graag met anderen, want zoals ze zelf zegt: als zij het kan kan iedereen het! 

Het Normale Dieet

Geen koolhydraten, geen fouten, geen zuivel, wat mogen we eigenlijk nog wel? Dieten is van alle tijden, maar wordt het geen tijd om weer een beetje normaal te doen? Het Normale Dieet is gebaseerd op het klassieke inzicht waarbij er minder energie wordt ingenomen dan er wordt verbruikt. Dit 'dieet' gaat er vanuit dat je heel gezond kunt blijven door gevarieerd, maar niet teveel te eten en hierbij te sporten. Pas je eetpatroon structureel aan door het te laten wennen aan nieuwe eetgewoontes, te kiezen voor veel fruit en groentes en onverzadigde vetten zo veel mogelijk links te laten liggen.

Het Normale Dieet is gebaseerd op 5 richtlijnen die het makkelijker te maken om je eetpatroon structureel aan te pakken.

  1. Richtlijn: 1. Broodnuchtere bewustwording
  2. Richtlijn: 2. Size does matter
  3. Richtlijn: 3. Calories count
  4. Richtlijn: 4. Gezond en gevarieerd
  5. Richtlijn: 5. Beweging

Richtlijn: 1. Broodnuchtere bewustwording

Het is belangrijk om je bewust te worden van wat je eet voor een blijvend slank en gezond lichaam. Emoties, beloningen, gewoontes hebben allemaal invloed op je eetgedrag. Het is belangrijk om juist die gewoontes aan te pakken wanneer je wil afvallen. Goed nadenken over je eetgedrag en wat je eet kunnen deze gewoontes doorbreken. Door middel van een aantal opdrachten kom je er achter waar jouw valkuilen zitten. Tijd voor actie dus!

Richtlijn: 2. Size does matter

Wanneer je weet wat je dagelijks allemaal naar binnen schuift, is het tijd om met het belang van porties kennis te maken. Hier krijg je tips om de controle over de grootte van jouw porties te krijgen. Grotere porties betekenen meer calorieën, terwijl je niet eens langer een voldaan gevoel hebt als je een grotere portie eet! Het nemen van kleinere porties is dus uiteindelijk een goede manier om minder calorieën in te nemen.

Richtlijn: 3. Calories count

Uiteindelijk draait het dus allemaal om die verfoeide calorieën, zij zijn nou eenmaal belangrijk wanneer je gewicht wil verliezen. Door slim te kiezen kun je op een gezonde manier minder calorieën eten. Variatie, portiegrootte en bewust uitzoeken van producten spelen hierbij een grote rol. Naast een verborgencalorieënlijst vind je in dit hoofdstuk ook een leuke quiz! Dus... kun jij raden in welk product de minste calorieën zitten?

Richtlijn: 4. Gezond en gevarieerd

Naast bewustwording, portiegrootte en calorie-inname is ook het soort voeding heel belangrijk. Door gevarieerd te eten zorg je ervoor dat je zo veel mogelijk verschillende voedingsstoffen binnenkrijgt. Eet zo veel mogelijk verse, natuurlijke en eerlijke voeding zoals zoveel mogelijk groente en fruit, volkorenbrood, pasta en aardappels, zuivel, af en toe vlees of vis en niet teveel suiker, zout en vet. Variëren, mixen, mengen en combineren. Eigenlijk heel normaal dus! Daarnaast wordt er in dit hoofdstuk ook afgerekend met dieetfabels. 

Richtlijn: 5. Beweging

Het laatste essentiële onderdeel van Het Normale Dieet is beweging.  Door beweging kun je de balans tussen energie-inname en -verbruik beïnvloeden. Je verbrandt calorieën door te bewegen en hoe intensiever je bezig bent, hoe meer je verbrandt. Advies: Doe alsjeblieft iets wat je écht leuk vindt! Iets doen waar je blij van wordt, werkt namelijk motiverend. Wanneer je nog niet overtuigd bent, vind je in dit hoofdstuk een aantal tips om toch meer te gaan bewegen! 

Supermarktsafari 

"Een goed geheugensteuntje voor wanneer je het land der verleidingen betreedt"
Met de adviezen in dit hoofdstuk kun je voortaan zelf het oerwoud genaamd 'De Supermarkt' betreden. De adviezen helpen je om op een gezonde en goedkope manier boodschappen te doen. Een win-win situatie dus! Naast een aantal handige tips voor tijdens je winkelbezoek vind je ook per afdeling tips, advies en uitleg.  Focus je op je eigen boodschappenlijstje en laat je niet afleiden door aanbiedingen. Zeer handig en bruikbaar! Daarnaast vind je aan het einde van het hoofdstuk weer een leuke quiz om je kennis te testen.

Recepten

Hier vind je sexy en gezonde recepten di in een handomdraai gemaakt zijn. Esmee deelt hier haar persoonlijke recepten: gewone recepten die door iedereen gemaakt kunnen worden. Laat je inspireren door verschillende ontbijt-, lunch- of dinnergerechten. Daarnaast vind je per gerecht het aantal calorieën.  


Conclusie

Wat een heerlijk boek! Hollandse nuchterheid ten top. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Esmee deelt in het boek veel persoonlijke ervaringen, wat het ontzettend herkenbaar en menselijk maakt. Daarnaast is het boek op een grappige en luchtige manier geschreven, waardoor je er letterlijk doorheen vliegt. Wat zo ontzettend leuk aan Het Normale Dieet is, is dat het daarnaast zeer praktisch is. In elk hoofdstuk vind je naast de theorie, namelijk handige tips en handvaten om het ook zelf in de praktijk uit te voeren. Niks geen koolhydraten, zuivel of shake, gewoon een bruine boterham met kaas of één van de andere lekkere recepten uit het boek! Of je nou af wil vallen of niet, het stappenplan vormt een goede basis om gezond en slank te blijven op een laagdrempelige en duurzame manier.

Liefs,

Robin 

Ben je zelf benieuwd geworden naar het Normale Dieet? Je kunt het boek hieronder voor maar 14,99 bestellen!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen