woensdag 10 juni 2015

Review: Back to basics - Sascha de Boer & Jacob-Jan Boerma

'Gezonde en eenvoudige recepten met smaak', zo luidt de ondertitel van het prachtig vormgegeven kookboek 'Back to Basics' van Sacha de Boer & Jacob-Jan Boerma. Sterrenchef Jacob-Jan en voormalig nieuwslezeres Sacha gaan terug naar de basis van goed en gezond eten. Vergeleken met hun vorige boek, down to earth, is dit boek toegankelijker en eenvoudiger en ook geschikt voor de hobby kok. De foto's en recepten staan allemaal in het teken van één boodschap: dat je met heel veel verse ingrediënten op een makkelijke manier iets lekker kunt maken. Dit spreekt ons erg aan! Koken hoeft niet te ingewikkeld zijn. Met slechts een paar ingrediënten kun je op een eenvoudige manier toch een ongelooflijk smaakvol gerecht maken.

Terug naar de basis
Sacha en Jacob-Jan willen in hun boek laten zien dat je verse producten een smaakvol gerecht op tafel kunt zetten en dat dit niet al te ingewikkeld hoeft te zijn. Geen exotische superfoods, of onduidelijke producten maar 'gewone' verse producten die lokaal geproduceerd kunnen worden. Met respect voor producten en respect voor de smaak. Veel van de recepten zijn inderdaad makkelijk te maken, zonder een waslijst aan ingrediënten. Echter waren er naar mijn mening toch ook wel wat recepten met ingrediënten die mij onduidelijk waren. Je ziet in de recepten terug dat een sterrenchef de recepten heeft ontwikkeld. Aparte combinaties maar zeker niet te ingewikkeld voor de hobby-
kok.

"Het gaat erom dat mensen thuis met goede ingrediënten en een kleine extra slag een gerecht kunnen presenteren, waarvan vrienden en familie zeggen: 'goh wat heb ik lekker gegeten'. Die inspiratie wil ik ze meegeven"

De indeling
Het boek is onderverdeeld in lunch, voor, hoofd, na en feest. Van kabeljauw uit de oven met pistache, limoen en tomaatjes tot frambozen-aardbeientaart of homemade yoghurt-citroenijs. Er is voor ieder wat wils. De basis van de recepten bestaan uit verse producten, want deze zijn altijd gezonder. Daarnaast bestaan de gerechten uit veel groentes, maar, zoals Sacha het beschrijft, op een sexy manier. Sexy groentes, zijn geen doodgekookte, fletse peulvruchten en worteltjes. Nee, korte bereidingen: zo blijft alles behouden wat in de producten zit. Alle gerechten zijn daarnaast gebaseerd op ingrediënten die goed verkrijgbaar zijn.

Fotografie
De fotografie in het boek is prachtig verzorgd, licht, fris en helder. Dit maakt het boek extra aantrekkelijk. Elk gerecht is een plaatje! Eenvoud staat hierbij centraal.
Naast de culinaire fotografie zijn er ook lifestylefoto's in opgenomen. Tijdens het maken van het boek, hebben Jacob-Jan en Sacha een heel weekend samen met hun vrienden geproefd van al het lekkers uit Back to Basics. Ze wilden in een ongedwongen sfeer ervaren of de gerechten in de smaak vielen. Op deze prachtige foto's in het boek zie je terug hoe ze met heel veel plezier hebben genoten van alle verschillende gerechtjes.

Conclusie

Alle recepten in dit boek zijn zo gedacht en opgeschreven dat je met goede, gezonde producten in een handomdraai iets buitengewoons smaakvol kunt neerzetten. Het kookboek is een mooie aanvulling op je boekenkast. Back to basics doet haar naam qua recepten eer aan. Terug naar de basis met eenvoudige gerechten en pure ingrediënten.
Nog een gouden tip van Jacob Jan: zorg dat je altijd citroenen in huis hebt. Je eten wordt spannender door het toevoegen van zuren. De kunst en de verfijning zitten in de frisheid van die zuren.

Ben jij benieuwd geworden naar dit kookboek? Je kunt hem kopen bij Bol.com

Liefs,