maandag 3 april 2017

Hello Fresh Box - #Groenemaandag


Waarom wij meedoen aan #groenemaandag

We weten allemaal dat het belangrijk is om voldoende groenten en fruit binnen te krijgen. Maar vaak is het nog een flinke uitdaging om aan de 200 gram groente per dag te komen. Maar liefst negen van de tien Nederlanders eet te weinig groenten en fruit. De gemiddelde Nederlander eet naast het eten van te weinig groenten en fruit, veel te veel vlees. Hier willen wij samen met HelloFresh wat aan doen met #groenemaandagOnze uitdaging voor de komende tijd: het stukje vlees laten staan en vervangen door meer groenten en vleesvervangers. Doe jij met ons mee?





Vlees belangrijker dan bier en wijn

Om inzicht te krijgen naar de houding van Nederlanders ten opzichte van het eten van (minder) vlees en (meer) groenten heeft HelloFresh een onderzoek gedaan onder 1000 Nederlanders. Uit dit onderzoek is gebleken dat de Nederlander erg verknocht is aan een stukje vlees op het bord. Bijna de helft van de Nederlanders (45%) eet elke dag vlees en bijna 40% van de vleeseters ziet de voordelen van minder vlees eten niet in. Daarnaast denkt één op de vijf dat ze met een vleesloos gerecht voedingsstoffen tekort komen. Kortom, de gemiddelde Nederlander vindt vlees in een maaltijd belangrijk. Zo belangrijk dat meer dan de helft van de Nederlanders een maaltijd zonder vlees saai vindt en minder lekker. Het meest verrassende uit dit onderzoek is dat wanneer de keuze moet worden gemaakt tussen het nooit meer eten van vlees of het nooit meer drinken van bier of wijn, de Nederlander kiest voor het nooit meer drinken van bier/wijn!

Begin de dag van de week groen!

Uit het onderzoek is ook gebleken dat één op de vijf vleeseters wel minder vlees wil eten maar niet goed weet hoe ze dit moeten aanpakken en hoe ze daarin verandering kunnen brengen. 51% van deze mensen staat ervoor open om een vleesgerecht per week te vervangen voor een vegetarisch gerecht. Een groot deel van de mensen (43%) geeft aan het moeilijk te vinden om vegetarisch te koken. Een beetje hulp kunnen ze dus wel gebruiken en daar helpt HelloFresh een handje aan mee met 'Groene Maandag'. Het idee is om de maandag te beginnen met een gerecht zonder vlees en met meer groenten. Het is natuurlijk je eigen keuze om helemaal geen vlees te eten, maar op deze manier kun je geïnspireerd raken en zien dat recepten zonder vlees ook heel lekker zijn!

Bewust vegetarisch

Als foodblogger zijn wij altijd bewust bezig met voeding. Sinds maart ben ik, Robin, volledig vegetarisch gaan eten. Eigenlijk at ik al bijna nooit vlees. Ik kocht zelden vlees, maar wanneer ik wel vlees kocht dan koos ik altijd bewust voor biologisch vlees. Ook wanneer ik uit eten ging koos ik wel eens voor een stuk vlees (burgers!). Het was voor mij niet meer dan vanzelfsprekend om de stap te maken om vlees uit mijn voedingspatroon te schrappen. Door de commotie omtrent de erbarmelijke omstandigheden in slachterijen wordt mijn keuze om vegetariër te worden alleen maar bevestigd. Als vegetariër kan ik dan ook alleen maar ontzettend blij worden van dit geweldige initiatief van HelloFresh. Als beginnende vegetariër is het fijn om niet zelf na te hoeven denken over een maaltijd waarbij het ondanks dat het geen vlees bevat toch vol met eiwitten zit. Maar ook om te ervaren dat je als vegetariër echt heel lekker kunt eten en vlees niet eens mist in het gerecht. Wanneer je nadenkt over de keuze om minder tot geen vlees meer te gaan consumeren, kan een initiatief als HelloFresh je daar zeker een steuntje bij in de rug geven.

HelloFresh Veggie Box

Ik ontving de box op zaterdagochtend. De vrijdag daarvoor kreeg ik keurig een SMS met daarin een tijdsaanduiding. De box werd stipt op tijd geleverd, wat ik echt een heel groot pluspunt vind.

In de box vind je drie vegetarische recepten met daarbij alle ingrediënten die je nodig hebt om dat recept te bereiden. De ingrediënten zijn 3-5 dagen houdbaar en dit staat keurig aangegeven op het recept. De producten die worden gebruikt zien er vers uit en zijn afgewogen in de juiste hoeveelheden, waardoor je daar niet over na hoeft te denken.

Het eerste gerecht heb ik samen bereid met mijn zusje en haar vriend. De receptuur is gemakkelijk te volgen en er zijn geen ingewikkelde kooktechnieken voor nodig. Wel is het handig om te weten dat bijvoorbeeld bouillonblokjes, roomboter en dergelijke niet in het pakket zitten. Gelukkig zijn dit soort ingrediënten in het gemiddelde huishouden gelukkig wel aanwezig. Onder het genot van een muziekje flansten mijn zusje en ik binnen no-time een lekkere parelcouscous met champignons en gruyère in elkaar. We topten het af met wat rucola en waren alle drie verrast door de hoeveelheid. Het recept is namelijk voor twee personen, maar we hebben er royaal met drie personen van gegeten.

Het tweede gerecht heb ik samen met mijn tante gemaakt. We bereidden de aardappeltjes en maiskolven in de oven, maakten roerei met groenten, feta en oregano en een salade met komkommer en feta. Het maken van dit recept nam iets meer tijd in beslag, maar dat had meer te maken met de oventijd van de maïs en aardappeltjes. Ook dit recept was voor twee personen ruim voldoende en mijn tante vond het roerei met bosui en paprika zo lekker dat ze deze vaker gaat maken.

Het derde gerecht was parelgerst met kikkererwten, paprika, broccoli en een harissa-yoghurtdressing. Ook dit was weer heel makkelijk te bereiden en was lekker en verrassend. Ik heb hier twee dagen van kunnen eten en ook koud als salade was het heel lekker.


Blij verrast!

Ik ben echt blij verrast door de HelloFresh Veggie box. Het is zo ontzettend makkelijk om niet na te hoeven te denken over wat je eet, geen boodschappen te hoeven te doen en veel inspiratie op te doen. De recepten zijn makkelijk, lekker en vielen bij iedereen in de smaak. Soms is het moeilijk om de juiste vleesvervanger te vinden en in de box wordt alles kant-en-klaar afgeleverd. In geen van de recepten miste ik een stukje vlees. In het eerste recept waren de champignons de vleesvervanger, in het tweede recept het ei en in het derde recept de kikkererwten. Super!

Tips & Tricks

Om jullie alvast een stapje in de goede richting te helpen delen wij alvast onze drie favoriete vegetarische recepten. Het is namelijk helemaal niet ingewikkeld om vegetarisch te koken. De verschillende voedingsstoffen die je in vlees vindt kun je namelijk makkelijk vervangen door plantaardige producten. Zo zitten er in peulvruchten, zoals bonen, kikkererwten en linzen heel veel eiwitten en kun je je ijzer ook halen uit groenten!


1. Vegetarische enchiladas met kidneybonen

















2. Wortel-kikkererwt burger met groentespiezen en zoete aardappelfriet




3. Indiase linzencurry met naan



Korting op een HelloFresh box

Doen jullie samen met ons mee met #groenemaandagDeel dan jouw groene gerecht op social media met de hiervoor genoemde hashtag en maak kans op mooie prijzen! Ook kunnen jullie tot en met 15 april 20% korting ontvangen op een HelloFresh Proefbox naar keuze met de code: GROENEMAANDAG2017. Deze code kan eenmalig gebruikt worden en het kortingsbedrag is niet inwisselbaar voor contanten. De proefbox is een eenmalige box en geen lidmaatschap dus je zit nergens aan vast!

Liefs,

Robin & Naomi

Geen opmerkingen:

Een reactie posten