dinsdag 13 september 2016

Spelt gezonder dan tarwe?

Speltbrood, speltcrackers of speltpasta: spelt is hip en hot en wordt als gezonder beschouwd dan tarwe. Ook jij hebt waarschijnlijk vaak in het supermarktschap gestaan en getwijfeld: kies ik voor een 'vertrouwd' volkoren tarwebrood of kies het toch voor het 'gehypte' en duurdere speltbrood? Wat is nu waarheid? Is spelt gezonder dan tarwe en zo ja, wat maakt het gezonder? Hoe het werkelijk zit kan maar één iemand ons echt vertellen, 'spelt' zelf. Naomi hield een interview met dit oeroude graan! 

Wat fijn dat je tijd voor ons vrij wilde maken! We hebben al veel over je gehoord, maar we weten lang nog niet alles, kun je misschien kort iets over jezelf vertellen?
Maar al te graag! Het is geweldig om eindelijk eens iets over mezelf te vertellen in plaats van de hele wereld over mij te horen praten en alle meningen aan te horen. Mijn naam is spelt, ook wel ' Triticum spelta' genoemd, ik leef al duizenden jaren en ik behoor tot het tarweras. Dit had je waarschijnlijk niet verwacht hè? Ik ben eigenlijk familie van de tarwe, in tegenstelling tot wat veel mensen denken.


Dat wisten wij inderdaad niet, je leert ons nu al wat nieuws! Je bent dus familie van de tarwe, maar waarin onderscheidt je jezelf dan van tarwe?
Eigenlijk zijn er niet heel veel verschillen tussen ons als je let op de voedingsstoffen. We lijken erg op elkaar, veel meer dan dat mensen vaak denken. We bevatten alleen iets meer eiwitten en vetten dan tarwe waardoor het langer voor een verzadigd gevoel zorgt. Daarnaast hebben wij andere teeleigenschappen dan tarwe en een dikkere beschermlaag waardoor er minder kunstmest en pesticiden nodig zijn dan bij tarwe. Vandaar dat wij ook duurzamer zijn en daardoor ook vaak duurder.

Aha! Dus dat is de reden dat jullie vaak duurder zijn dan tarwe! We horen ook vaak dat je lichter verteerbaar bent dan tarwe. Klopt dit?
Eigenlijk is dit een fabel en is hier geen wetenschappelijk bewijs voor. Tarwe en ik komen uit dezelfde familie en we bevatten allebei gluten en ongeveer evenveel vezels. Mensen die geen gluten kunnen verteren kunnen mij dus ook niet eten, want ook ik bevat deze eiwitten.

Er zijn dus veel aannames die niet helemaal kloppen, interessant! Wat vind jij er eigenlijk van dat jullie nu in bijna elke supermarkt te vinden zijn?
Aan de ene kant vind ik dat fantastisch. Op deze manier kunnen steeds meer mensen van ons genieten en staan we toch wat meer in de schijnwerpers. Aan de andere kant worden consumenten vaak misleid. De definitie van speltbrood is bijvoorbeeld niet opgenomen in de Nederlandse Warenwet. Dit zorgt ervoor dat er veel bijgemengd wordt en het brood dus niet 100% spelt is. Als je een tarwebrood koopt waar 'volkoren' op staat dan kun je er vanuit gaan dat dit ook volledig volkoren is. Bij ons is dit dus helaas nog niet het geval. Let dus altijd goed op het etiket!

Wat een handige tip! Is er nog iets anders dat jij onze lezers wilt meegeven?
Ja, ik zou graag willen meegeven dat jullie altijd onze volkoren variant moeten gebruiken. Het verschil tussen speltbloem en speltvolkoren is dat uit de bloem alle vezels zijn verwijderd. Alle vitamines en mineralen zitten wel in de volkoren variant maar niet in de normale spelt. Kies dus altijd voor een volkoren speltbrood in plaats van een gewoon speltbrood!

Waar kies jij voor? Spelt of tarwe?

Liefs,

Naomi

Geen opmerkingen:

Een reactie posten