dinsdag 5 juli 2016

Review: Modern Caribbean Flavors - done

Modern Caribbean Flavors is het kookboek over de moderne Caribische keuken. Het is geschreven door de op Curaçao woonachtige Helmi Smeulders waar zij een cateringbedrijf heeft en een een foodblog over de moderne Caribische keuken. Op haar blog vind je haar passie voor koken, fotograferen en reizen terug.  Zelf heb ik weinig ervaring met de Caribische keuken en was erg benieuwd naar dit kookboek voor gezonde recepten met verse ingrediënten en een snufje Caribbean.

Verse ingrediënten met een Caribische twist

Het is een prachtig kleurrijk en stijlvol kookboek waarin een moderne twist wordt gegeven aan de traditionele Caribische keuken. In het boek wordt lekker en gezond gekookt met verse lokale Caribische ingrediënten en staan verse groenten, fruit en vis centraal die op smaak worden gemaakt door Caribische kruiden. Het boek laat zien hoe veelzijdig de Caribische keuken is en hoe je snel en makkelijk een verse gezonde maaltijd kunt bereiden.

De fotografie wordt gedaan door Eef Ouwehand en is werkelijk prachtig. Naast foto's van de gerechten waar het water je bij in de mond loopt, staan er ook prachte sfeerbeelden van Curaçao in het boek.

Van pulled pork tot soursop smoothies

Het boek begint met een introductie over de Caribbean en de invloed van eten op de cultuur. De combinatie van de ingrediënten en bereidingstechnieken zorgen voor de ultieme culinaire ervaring. Het boek is opgedeeld in zes verschillende hoofdstukken uiteenlopend van vlees, vis en groenten tot fruit, drankjes en sausjes. Heel leuk dat de Caribische keuken echt vanuit alle invalshoeken in het boek terugkomt. Daarnaast staat bij elk gerecht aangeven welke wijn het best bij het gerecht past, ook handig!

In het boek vind je recepten voor Caribbean pulled park, merquezworstjes van geit en kip gemarineerd in een Jamaicaanse jerk-marinade. De Caribische zee herbergt een schat aan vissen. Vis is de hoeksteen van de Caribische keuken. In het boek vind je recepten voor het bereiden van octopus, tonijn of gegrilde makreel. Naast vlees en vis, vind je ook heerlijke vegetarische recepten zoals frietjes van groene bonen, gnocchi van pompoen en pesto van postelein. Stuk voor stuk originele recepten die ik nog niet eerder tegengekomen ben. In het Caribisch gebied vind je verschillende soorten vruchten die in het hoofdstuk Fruits in de spotlight worden gezet in recepten zoals een kokos-chiapudding, ijsjes met pitaya of een quinoasalade met mango en granaatappel. In het hoofdstuk Drinks vind je typisch Caribische drankjes zoals tamarinde juice en een smoothie van soursop. Tenslotte vind je in het hoofdstuk kruiden en sauzen verschillende soorten dressings zoals chimichurri salsa, zelfgemaakte tabasco en Jalapeno mayonaise  en het recept voor het maken van harissa.

Naast recepten vind je in het boek ook speciale bereidingswijze voor het roken van vlees of het maken van je eigen worst.

Kleurrijk Caribbean in een kookboek!

Modern Caribbean neemt je mee in de wereld van de Caribische keuken. Je maakt kennis met de diversiteit van de Caribbean. Je kunt in feite een drie-gangenmenu bereiden uit een kookboek. Het is prachtig geïllustreerd en de foto's laten je letterlijk watertanden.  Wat als nadeel zou kunnen worden ervaren is dat het een engelstalig boek is. Gelukkig zijn de meeteenheden wel aangepast naar grammen. Waardoor er geen enkele moeite is om de hoeveelheden te begrijpen en met Google translatie of een goed engels woordenboek kom je ook ver bij het vertalen van sommige ingrediënten! Een aanrader voor iedereen die kennis wil maken met de Caribische keuken!

Wil jij ook genieten van de lekkere smaken uit het Caribisch gebied? Het boek is online verkrijgbaar via bol.com.

Liefs,

Robin