dinsdag 12 juli 2016

Gezonde lunch: Speltbroodjes met home-made kip-pestosalade

Deze kip-pestosalade is een van mijn favoriete salades voor op brood. Helaas heb ik een allergie voor noten, waardoor ik geen pesto meer kan eten en dat terwijl ik er altijd dol op was. Gelukkig kun je echt super makkelijk zelf pesto zonder noten maken. Ideaal voor mensen met een notenallergie! Het is echt heel lekker  (ik mis de noten niet eens) en heel veel ingrediĆ«nten heb je er niet voor nodig. De pesto kun je ongeveer 2 dagen in de koelkast in een afgesloten bakje bewaren. Je kunt deze notenvrije pesto natuurlijk ook gebruiken als vervanger voor de klassieke pesto in verschillende recepten, maar vandaag gebruik ik hem in deze te lekkere kip-pestosalade! 


NODIG (2 personen):
  • 4 (spelt) afbakbroodjes
  • 1 kipfilet
  • 500 ml kippenbouillon
  • 2 eetlepels yoghurt
  • 3 handjes basilicum (+ paar blaadjes voor garnering)
  • 1 teentje knoflook
  • 3 eetlepels extra virgine olijfolie
  • 50 gram Parmezaanse kaas (+ nog wat ter garnering)
  • Peper / Zout

HOE:
  • Verwarm de oven en bak de afbakbroodjes volgens de verpakking.
  • Breng een halve liter bouillon aan de kook en kook hierin de kip in ongeveer 8-10 minuten gaar. Laat goed afkoelen en maak ondertussen de pesto klaar.
  • Je kunt de pesto maken in de keukenmachine door de basilicum, een uitgeperst teentje knoflook, 3 eetlepels olijfolie en de Parmezaanse kaas met elkaar te mengen. Je kunt ook een staafmixer of vijzel hiervoor gebruiken. Maak op smaak met peper en zout en voeg naar gelieve olijfolie, Parmezaanse kaas of basilicum toe.
  • Pluis de kipfilet in kleine stukjes als de kip voldoende is afgekoeld en meng deze met twee eetlepels yoghurt en je zelfgemaakte pesto. 
  • Verdeel de kip-pestosalade over de broodjes en garneer met wat blaadjes basilicum en wat Parmezaanse kaas. 

Liefs,

Robin 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten