dinsdag 7 juli 2015

#02 Persoonlijk Photo Diary: Detoxen en fooddiary!

Wij zijn nu een week bezig met de Detox van Floraa. Tijdens de detox mogen we geen zuivel, gluten, suiker en vlees, maar wel lekker veel groenten en fruit! Hoe is deze eerste week gegaan? En wat mochten we wel eten? Kijk snel mee!

We krijgen dagelijks schadelijke stoffen binnen via voeding, de lucht die we inademen, ons drinkwater, chemische cosmetica en nog veel meer. Stoffen uit gezonde voeding die we nodig hebben om deze schadelijke stoffen af te breken krijgen we vaak niet voldoende binnen, waardoor je lichaam afvalstoffen op gaat slaan. Dit kan zorgen voor vermoeidheid, overgewicht, huidproblemen en allergieën. Tijdens een detox ontgift je je lichaam, waarbij opgeslagen afvalstoffen uit je lichaam worden verwijderd en je je weer fit gaat voelen. Je krijgt gezonder haar, je valt af en je huidklachten kunnen verminderen. Een of twee keer per jaar ontgiften heeft dan ook een positieve invloed op zowel je body als mind. Hoog tijd om ons lichaam op te schonen dus!




Week 1. Geen zuivel, gluten, suiker en vlees!  

In de eerste week mochten we geen zuivel, gluten, suiker en vlees. Wel: groenten, fruit, peulvruchten, noten, zaden en pitten, glutenvrije granen zoals haver en boekweit, vis en plantaardige melk. Nu is suiker voor de meesten nog wel begrijpelijk maar geen zuivel, gluten EN vlees... De vraag die we dan ook heel vaak gesteld krijgen is: "waarom doen jullie die detox, willen jullie afvallen?" Nee we doen dit niet om af te vallen, maar puur om onze darmen te reinigen en om er hopelijk een gezonder lichaam terug voor krijgen. De eerste week verschilt gelukkig niet zo van ons 'normale' eetpatroon, behalve dat we geen zoetigheid, vlees, brood- of broodvervangers eten. Wat wel verschilt is dat we elke ochtend met een glas keltisch zeezout en citroen beginnen en we gedurende de dag supplementen slikken om de ontgifting te bevorderen zoals chlorella en msm. Daarnaast drink je veel kruidenthee en water om afvalstoffen af te voeren. Er gaan dus liters water doorheen! 

Liters water! 

We feel (non)alive!


Naomi

Na deze week voel ik me niet per se herboren of veel energieker. Ik voel me ook niet energieloos. Eigenlijk merk ik nog niet heel veel verschil. Wie weet komt dit pas na de echte detox in week 2. Ik merk dat het me vrij makkelijk afgaat, met het niet eten van gluten, zuivel, vlees & suiker. Af en toe heb ik een verlangen naar iets zoetigs, maar gelukkig heb ik Levi die elke keer weer heerlijke bananenbroden bakt waardoor je toch minder drang hebt naar 'slechte' zoetigheden. 

Ik ben heel benieuwd naar week 2, nog meer eten laten staan en nog meer groenten, water en fruit. Ik heb er zin in! Let's goo!



Robin

Veel groenten, fruit en yoga deze eerste week voor mij! De eerste week van de detox is eigenlijk wel goed verlopen. In principe wijkt het niet zoveel af van wat ik normaal eet behalve dan dat ik nu geen koekjes en snoepjes eet. Zeker nu ik een weekje op mijn hondje bij mijn ouders thuis moet passen, word ik continu geconfronteerd met zoete verleidingen zoals ijs en koekjes. Gelukkig gaat het goed en word je steeds creatiever met het bedenken van lekkere oplossingen om deze zoete verleidingen te weerstaan. Naast dat ik veel meer groenten en fruit op een dag eet, doe ik ook elke dag yoga en I'm hooked! Heerlijk 's morgens in het zonnetje of 's avonds voor ik ga slapen. Ik slaap beter en heb minder trek in zoetigheid. Wel heb ik meer dorst en af en toe last van hoofdpijn (maar dat kon ook door de warmte komen). Het enige waar ik niet aan kan wennen is de halve liter Keltisch zeezout en citroen elke ochtend, yuk! Ik ben erg benieuwd of ik uiteindelijk ook daadwerkelijk effect ga zien, voelen, ervaren. Ik heb zin in week 2, maar ik denk ook dat ik mezelf dan wel écht tegen ga komen! 


Levi
Bij mij is de week wat anders verlopen. Ik ben gewend om veel te eten en ook lekkere dingen met suiker (stroopwafels, koekjes etc). Niet dat ik dit continu eet, maar wel dagelijks werk ik van alles naar binnen. Elke dag yoghurt, brood, melk, kaas, zoetigheden. Allemaal dingen die nu niet meer mogen. Ik merk dat ik minder energie binnenkrijg dan dat ik verbruik. Daarom is mijn energielevel een beetje laag en voel ik me veel slapjes. Het gaat wel in pieken en dalen, soms voel ik me weer wat energieker en dan zijn er weer momenten dat ik net een slap vogeltje ben. 
Wel heeft het mijn ogen geopend, en geeft een andere kijk op voeding. Ik at al best veel groenten maar dit is wel echt een eye-opener, een wereld die opengaat. Ik kan allemaal nieuwe dingen uitproberen en merk dat ik het ook leuker vind om in de keuken te staan. Ik ben heel benieuwd naar detox week 2, ben er klaar voor, ga mijn best doen en hoop dat mijn lichaam het trekt!

Detoxproof food!

We mogen gelukkig nu nog een heleboel lekkers eten. Bijvoorbeeld havermout in de ochtend met vers fruit en plantaardige melk. Of havermoutpannenkoekjes!

Havermout met verse aardbeien en appel!

Omdat het afgelopen dagen echt heel warm was is het belangrijk om echt genoeg te drinken. Naast water hebben we ook genoten van smoothies met groenten. Zo krijg je meteen een boost groenten binnen!
Smoothie met banaan, mango en wortel!

Naomi besloot om haar vrije dag door te brengen in het park samen met Cathy. Als lunch besloten ze om een salade bij SLA te halen. Het werd een salade met zoete aardappel, broccoli, linzen, aubergine en noten.
Genieten van het weertje met een salade van SLA

Donderdag moest Naomi voor haar schoolproject gezonde snacks serveren bij een borrel van de Gemeente Amsterdam. Daar maakten ze hun eigengemaakte gezonde snacks: vegetarische eierballen! Helaas mocht Naomi hier niks van eten en deed ze zich maar te goed aan wat groenten!

Alles wat Naomi mocht eten...

Vrijdag hadden we een verjaardag van een vriendinnetje van ons. Incl. avondeten. Gelukkig waren ze zo lief om rekening met ons "dieet" te houden, waardoor we toch lekker konden mee-eten. We aten onder andere een salade met zalm, courgette en paprika, boontjes met tonijn en vers fruit. Helaas moesten we wel de hele avond aan het water!

Geen wijn voor ons!

Het vriendje van Naomi, Levi, doet ook mee met de detox. En laat hij nou heel goed zijn in het bakken van de heerlijkste bananenbroden en taarten: een tussendoortje dat we gelukkig wel mogen eten tijdens de detox. Naomi en Levi hebben samen al heel wat taartpunten verslonden!

Verse bananenbroden van Levi


Zaterdag kwam Cathy bij Robin eten.We besloten om gevulde courgettes te maken naar recept van Healthyfans. Dit was echt enorm lekker, een aanrader. We hadden ook haver erbij. Iets wat we allebei nog nooit hadden gegeten, maar wat we allebei echt vaker gaan eten. Lekkerrrrrr!


Gevulde aubergines met haver

Levi maakte als lunch een keer een immense omelet met groenten en kruiden. We hebben met zijn drieën een detox whatsapp groep waar we elkaar een beetje op de hoogte houden. Leuk om te zien wat we allemaal eten. We weten zeker dat Levi het meeste last heeft van de detox. Hij voelt zich enorm energieloos, want hij eet veel minder dan eerst! Benieuwd hoe hij de tweede week overleefd!



In Amsterdam heb je super veel leuke gezonde tentjes waar je lekkere gezonde smoothies kunt drinken! Bij Coffee and Coconut dronken we deze met zoete aardappel, peer, appel, gember en kaneel!
Detox smoothie!

We eten vooral heel veel groenten, peulvruchten en noten! Naomi maakte deze bonen schotel met kikkererwten, mais en kidneybonen, courgette, aubergine, zoete aardappel en heel veel kruiden!

Peulvruchten, noten en groenten! 

Dit was week 1. We zijn heel benieuwd naar week 2! 

Wil jij ook deze detox volgen? Je kunt het e-book hier gratis downloaden! 

Liefs,

Robin en Naomi en Levi

Geen opmerkingen:

Een reactie posten