woensdag 1 april 2015

Review: Eet jezelf Mooi, Slank & Gelukkig - Amber Albarda

De herziene versie van Eet jezelf Mooi, Slank & Gelukkig verwelkomt Amber Albarda vijf jaar nadat de eerste versie van het boek uitkwam en is aangevuld met handige lijstjes en nieuwe inzichten. Het boek biedt handvaten over hoe je voeding kunt inzetten om je gezondheid te verbeteren.

Er is veel verwarring over wat er tegenwoordig gezond is. Wel of geen melk? Moeten superfoods deel uitmaken van je dagelijkse voeding? Amber Albarda gaat in op de voor- en nadelen van verschillende visies. Ieder lichaam is anders en heeft andere voeding nodig.  Uiteindelijk gaat het om wat goed is voor jou! In Eet jezelf Mooi, Slank & Gelukkig lees je precies hoe je je voedingspatroon veilig verandert en wat de gezondheidsvoordelen hiervan zijn.

Waarom heeft niemand me dit ooit verteld?

Tijdens haar wereldreis bezocht Amber Albarda twee Argentijnse dokters in het hartje van Buenos Airos na een onophoudelijke verkoudheid en uitvallend haar.  Gediagnostiseerd met de auto-immuunsziekte hashimoto waarbij je lichaam je eigen schildklier aanvalt, leerde zij van de kleine Argentijnse wonderdokters over wat de mens nodig heeft en waar we van ontsporen. Door het immuumsysteem, de basis van het probleem, te versterken door gezonde voedingsstoffen raakte haar lijf weer op het juiste pad. Geïnspireerd door haar ervaring is ze Diet & Nutrition in Engeland gaan studeren om andere mensen te kunnen inspireren en helpen door haar kennis door te geven.

"Met een beetje kennis kun je zoveel ellende voorkomen. Ik wil dat meer mensen de spelregels van hun lichaam kennen en weten hoe ze met een paar aanpassingen beter voor zichzelf kunnen zorgen."

Eet jezelf mooi, slank en gelukkig herziene versie

Eierkoeken ammehoela!

Het boek is opgebouwd uit verschillende hoofdstukken.  Het boek begint met het grote voedingsschandaal en bewerkt fabrieksvoedsel, waarbij wordt ingegaan op de invloed van voeding op onze gezondheid en voedselkeuzes die hierbij een rol spelen. Hoe reageert je lichaam op (on)gezond voedsel? Leuk is de Food-IQ-Test waar je je kennis over gezonde voeding, je eigen lichaam en mogelijke verbeterpunten kunt testen en erachter komt hoe het met je Food-IQ gesteld is.

Haal het beste uit jezelf

Leer meer over de bouwstenen van je lijf. Voedsel bestaat uit verschillende voedingsstoffen verdeeld in vier verschillende voedselgroepen. Door de juiste proporties te eten, laat je je lichaam zo goed mogelijk functioneren. Leer opnieuw te eten voor een optimaal functionerend en gezond lichaam met je eigen persoonlijke succesformule. Doormiddel van een aantal fases leer je om genoeg voedingstoffen binnen te krijgen om je lever zijn ontgiftende en vetverbrandende taken te laten uitvoeren, waardoor je gewicht verliest. Centraal in alle fases staat dat je 'echt' voedsel uit de natuur eet. Daarnaast bespreekt Albarda haar tien geboden van verstandige voeding als leidraad voor een nieuwe gezondere manier van eten en leven. Handige tips vormen de sleutel tot een slank lijf, een energieke geest en een dynamische levensstijl. Gezonde voeding heeft ook invloed op je huid. Een mooie huid komt van binnenuit en wat je eet en drinkt heeft een grote invloed op de conditie van je huid.  In het boek wordt ook een gedeelte uitgewijdt aan suikerverslaving en het effect hiervan op het lichaam. Voor de alcoholliefhebbers onder ons wordt er zelfs een hoofdstuk over hoe Alcohol in een gezonde levensstijl past.
"Toch is een glas goede rode wijn, of vooruit twee, een zeer gezond ritueel. Goed voor je ziel, de sfeer en je lichaam"

Eet jezelf mooi, slank en gelukkig, herziene versie

De keuken in!

Met het laatste gedeelte van het boek gaan we de keuken in en kunnen we alles wat we geleerd hebben in de praktijk toepassen. Maak kennis met de essentials die je nodig hebt voor je gezonde levensstijl, de kookinstructies en je nieuwe boodschappenlijstje. Heel handig is het voorbeeld weekmenu met inspiratie voor ontbijt, tussendoortjes, lunch en avondeten. Natuurlijk vind je ook lekkere, pure recepten die alles behalve saai zijn. Het is belangrijk dat alle ingrediënten zo veel mogelijk biologisch en vers te zijn. Je vindt er recepten voor ontbijtrecepten zoals warme amandelquinoa en superdunne eierflensjes en recepten voor lunch of diner zoals kikkerwerwtensalade of de crunchy linzen-tomatensoep met spinazie. Maar je vindt ook recepten voor dressing & saus en sapjes. Leuk aan het boek zijn de handige lijstjes en de verhalen uit de praktijk.

Begin aan een nieuw avontuur met Eet jezelf Mooi, Slank & Gelukkig en leer om naar je lichaam te luisteren en transformeer jezelf naar een vitalere en slankere jij.
"Eet, leef en geniet! Daar is het leven voor bedoeld."

Conclusie

Eet jezelf Mooi, Slank & Gelukkig is een onwijs interessant boek. Het bestaat uit heel veel theorie over je lichaam en de invloed van voeding hierop. Door haar leuke schrijfstijl en een tal aan voorbeelden komt de theorie tot leven en merk je niet eens dat het boek 255 bladzijdes heeft. Erg handig zijn de tien geboden die als leidraad dienen voor een gezondere levensstijl en de recepten. Naast veel theorie kun je ook zelf in de praktijk aan de slag. Door de Food-IQ-test leer je meer over je eigen lichaam en dat het geen nut heeft om klakkeloos een dieet te gaan volgen. Ieder lichaam is anders en je leert wat jouw lichaam nodig heeft. In het Food-IQ-dagboek kun je voor 24 uur iedere druppel en kruimel die je lippen passeren bijhouden. Hierdoor leer je welk effect deze voedingsmiddelen op je hebben. Probeer eens het voorbeeld weekmenu om uit te proberen wat voor effect gezonde voeding op jou heeft. Of een van de andere recepten in het boek die werkelijk het water in je mond laten lopen! Het boek is een echte aanrader wanneer je meer over je lichaam wil leren, je vitaler te gaan voelen en om zonder een streng dieet toch gewicht te verliezen! Je kunt zelf méér eten en wie wil dat nou niet?

Liefs, Robin

Ben je zelf benieuwd geworden naar Eet jezelf Mooi, Slank & Gelukkig? Boek gelijk kopen? Dat kan bij www.bol.com!

Geen opmerkingen: