maandag 17 oktober 2016

Meatless Monday: Rode paprikasoep met tijm

Deze paprikasoep met tijm is van Jamie Oliver. Jamie Oliver is een kok waar ik heel graag recepten van maak. Eigenlijk staat hij een beetje waar wij met Three Girls One Kitchen ook voor staan: makkelijke recepten met verse producten die niet veel tijd in beslag nemen bij het bereiden ervan. Regelmatig snuffel ik even op zijn website of neus ik in zijn boeken naar fijne recepten. Zo vond ik ook deze paprikasoep met tijm. Het fijne aan soep is dat je er in een keer een grote hoeveelheid van kan bereiden. Vaak vries ik het dan in kleine porties in die ik alleen nog hoef te ontdooien voor de lunch. Ideaal.



Paprika

Paprika bevat bijzonder veel vitamine C en hoge gehaltes aan vitamine E, met name in de rode, gele en oranje paprika. Ook bevatten paprika's andere belangrijke voedingsstoffen als vitamine B, foliumzuur en vezels. Een paprika weegt gemiddeld 200 gram wat al bijna gelijk staat aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten. Kortom, het kan geen kwaad om een paprikasoepje te maken!

NODIG (voor 4 personen):
  • 4 rode paprika’s
  • 1 liter groentebouillon
  • 1 ui
  • 1/4 theelepel chilipoeder
  • 2 tenen knoflook
  • blaadjes van 4 takjes tijm
  • 1 eetlepel olijfolie

NODIG:
  •  Verhit een eetlepel olijfolie in de soeppan. Snipper de ui en fruit deze samen met de chilipoeder in ongeveer 10 minuten tot ze zacht zijn. 
  • Pers een teentje knoflook uit en rits de blaadjes tijm van het takjes en bak even mee. 
  • Was de paprika en snijd in stukjes. Voeg toe aan de soeppan. Sluit de pan af met de deksel en laat 10 minuten op zacht vuur 'zweten'. 
  • Voeg de groentebouillon toe en breng aan de kook. Laat 15 minuten op laagvuur doorkoken. 
  • Laat de soep iets afkoelen voor je het pureert. 
  • Verdeel de soep over de komen en druppel er wat extra vierge olijfolie over en garneer met wat tijm of een blaadje basilicum. 

Liefs,

Robin 

1 opmerking: