maandag 18 juli 2016

Meatless monday: Pasta met raapstelen en feta

Eerlijk gezegd kan ik me niet herinneren of ik ooit eerder raapstelen gegeten heb. Denk het niet dus. En het is ook niet de eerste de beste groente die ik mee zou nemen uit de supermarkt. Toevallig zag ik ze liggen en besloot ze mee te nemen.
Het is een echte lentegroente en eigenlijk alleen te vinden in de lente. Deze oer-Hollandse groenten zijn langwerpige blaadjes op een knapperige steel. Net als spinazie of rucola eigenlijk. Raapstelen hebben een lichtpittige smaak en kun je zowel gekoot als rauw eten. Raapstelen is het jonge loof van meiknolletjes. Naast veel ijzer bevat het ook veel vitamine C. Een win-win want dit zorgt ervoor dat de plantaardige ijzer goed opgenomen wordt. Daarnaast bevat het ook foliumzuur, wat nodig is voor de groei, een goede werking van het lichaam en het aanmaken van witte en rode bloedcellen. Ik weet dat ik als ik raapstelen tegenkom deze vaker ga meenemen!


NODIG (2 personen):
  • 400 gram raapstelen
  • 250 gram champignons
  • 150 gram pasta
  • 1/2 plak  feta
  • Ui- en knoflookpoeder
  • Gemberpoeder
  • Kurkuma
  • Zout / Peper

HOE:
  • Kook de pasta volgens de verpakking.
  • Borstel de champignons schoon en bak deze in een droge koekenpan tot ze goudbruin zien. Voeg ook kurkuma, zout, peper en ui-, gember en knoflookpoeder naar smaak toe. 
  • Spoel de raapstelen goed af en kook de raapstelen in aanhangend vocht of een klein bodempje in ongeveer 4 tot 7 minuten gaar. 
  • Verdeel de pasta, champignons en raapstelen over twee borden en verbrokkel de feta hierover. 

Liefs,

Robin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten