woensdag 20 januari 2016

Gastblog Francesca Cornelissen: Zuid Afrikaanse bobotie

Zuid Afrikaanse bobotie. Een gerecht met een stukje geschiedenis. Het is Franceska's absolute lievelings, dus maak het voor je vrienden, familie, deel ook een klein beetje liefde en leg alle stress en zorgen voor heel even opzij. Want alleen dan waan je je in het echte Zuid Afrika met dit te lekkere recept. 











This is Africa

De lucht is strak blauw en het weerbericht meldt 31 graden als ik voor het eerst de straten van Kaapstad doorkruis. De wind is sterk evenals de straling van de zon waardoor mijn witte winterhuidje totaal rood kleurt zonder dat ik dit opmerk.

Zuid Afrika kijkt naar mij en ik naar haar. Als een spiegel is ze voor me. Dit land van contrasten leert mij in een maand tijd meer dan alle 3098 studies die ik al gedaan heb. Het leven is hier niet zo simpel als thuis, voor de meesten niet. Men droogt nog steeds de tranen voor de dood van hun Mandela en emotie om apartheid is voelbaar. Want deze is nog steeds aanzienlijk aanwezig.

Onze auto wordt door 3 mensen volgetankt terwijl de voorruit gewassen wordt door nog eens 2 man personeel. Langs de snelweg staat men in de brandende zon 10 uur lang met een rode vlag te zwaaien om aan te duiden dat er wegwerkzaamheden zijn. Boodschappen worden netjes voor je ingepakt door maar liefst 2 kassahulpjes. Koffiezaakjes hebben meer personeel dan klanten. Verborgen werkeloosheid.

Ondanks de grote uitdagingen kenmerkt het land zich door hoop en optimisme, dat werkt merkbaar aanstekelijk. Ik betrap mezelf telkens weer op naïviteit, geloven dat het me allemaal minder doet dan achteraf blijkt. Een kleine relativerende mantra helpt me door het ongekend shockerende en ongeloofwaardige deel van mijn reis heen: “this is Africa”.

Maar wat is ze mooi, haar hoge bergen met wit, zwart, grijs, bruin en rood gesteente. Begroeid met de mooiste bomen en bloemen. Esthetische landschappen als thuishaven van de enige echte big five die gracieus rond paradeert. Haar helblauwe zeeën met vissen in alle kleuren, haaien met zin in een hapje bil, walvissen die komen paren en baren in de warme oceaan en vrij door het water dansende dolfijnen.

De cultuur doet iets met me. The rainbow nation, arm en rijk, zwart en wit. Iedereen is kalm en lijkt te leven zonder stress en tijdsdruk. Gezelschap van vrienden en familie staat centraal, meer dan bij ons. Een gezamenlijke maaltijd is altijd een klein feestje. De braais, voor ons bekend als BBQ, zijn hier de fundering van een gezellige zomeravond. Mensen zijn oprecht, mededeelzaam en authentiek. Jezelf zijn lijkt hier als vanzelfsprekend en dat is dus ook wat je doet. Als een bevrijding, huilend van geluk sluit ik mijn dagen soms af.

Ik heb hier een stukje van mijn ego naast me neergelegd zodat er een plekje vrij werd gemaakt voor liefde naar de wereld en mensen om mij heen. Dat stukje liefde geef ik graag aan jullie, mijn lieve lezers, door middel van het traditionele recept van de Zuid Afrikaanse bobotie.

NODIG:
  • 2 fijngesneden uien 
  • 2 teentjes knoflook 
  • 2 eetlepels olijfolie 
  • 500 gram gehakt 
  • 2 sneetjes brood naar keuze zonder korstjes 
  • 250 ml melk 
  • 3 eetlepels witte wijnazijn of citroensap 
  • 2 eetlepels mangochutney (gewoon uit een potje is prima, maar zelfgemaakt mag natuurlijk ook) 
  • 1 eetlepel abrikozen halvajam 
  • 1 eetlepel sambal 
  • 1 eetlepel worcestersaus 
  • 3 eieren (1 door gehaktmengsel, 2 door melk) 
  • 50 gram versnipperde amandelen (optioneel) 
  • 125 gram rozijnen (zonder pit) 
  • 1 appeltje 
  • 4 a 5 laurierbladeren 
  • 2 eetlepel kerriepoeder 
  • 1 theelepel kurkuma (plus nog een beetje voor je ei-melk mengsel) 
  • 1 theelepel gemberpoeder 
  • 2 theelepels zout 
  • snufje gemalen peper 

HOE:
  • Verwarm de oven voor op 180 graden. Snij de uien fijn en pers de teentjes knoflook. Verhit olie in de pan en bak hierin je uien en knoflook tot ze zacht en glazig zijn. Voeg het gehakt en de kruiden toe en bak dit rul. Laat de sneetjes brood een paar minuten in de melk weken, wring vervolgens helemaal uit en meng door het gehaktmengsel. Bewaar de melk! 
  • Voeg nu de witte wijnazijn of citroen toe en meng hier ook de chutney, jam, sambal en worcestersaus door. Ook het eitje en de rozijnen mogen erbij. Snijd een appeltje in hele kleine stukjes en roer door het gehaktmengsel. 
  • Vet nu een ovenschaal in met een beetje olie en giet alles hier in. Klop de overige 2 eitjes door de overgebleven melk en roer hier ook een snufje kurkuma door voor de kleur. Verdeel het mengsel vervolgens over het gehaktmengsel. Steek nu de laurierblaadjes er willekeurig in en zet je schaal voor 50 minuten in de oven. 

Serveer met gele saffraanrijst zoals ze het in Zuid Afrika doen of doe een beetje gezonder en gebruik zilvervliesrijst. Doe er een lekkere frisse salade bij en klaar ben je!

GENIETEN!

Francesca Cornelissen 

Francesca Cornelissen is een 24 jarige studente ‘Voeding en Diëtetiek’ uit Arnhem. Schrijven verbindt haar creativiteit aan zowel persoonlijke als haar zakelijke ambities en creëert daarnaast een platform en de kans haar eindeloze interesses te delen. Haar blogs over gezonde voeding en heerlijke vernieuwende recepten bestaan dan ook niet alleen uit een opsomming van ingrediënten, maar beslaan ook een stukje van haar leven. Reizen maakt daar ook een groot deel van uit sinds een aantal jaar. Recepten uit alle hoeken van de wereld zullen dus ook jouw kant op kunnen waaien. Neem, door middel van haar blog foodbyfran.nl, vooral even een kijkje in haar wondere wereldje in miniatuur formaat. Voornamelijk in de keuken eigenlijk. Ja, doe dat maar. Best leuk.

1 opmerking: